facebook_pixel
האם את/ה זקוקים
לאבחון ראיה? או ייעוץ?

היי, שמי דודו ראובן ואני אופטומטריסט ראשי ברואים שקוף כבר 27 שנים. אשמח לעזור לכם לראות יותר טוב בכל סביבת עבודה/בית/חוץ.

משקפיים לילדים – מה חדש 2020

משקפי הילדים עשו קפיצה גדולה בשנים האחרונות וישנה השפעה גדולה של עיצובי משקפיים לצעירים על המראה של משקפי הילדים.
חומרים חדשים פותחו על מנת לאפשר ייצור משקפיים חזקים וגמישים וחלק מהייצרנים מתמחים ב

קוצר ראייה מיופיה – מדריך

קוצר ראיה הינו מצב בו הרשתית לא מקבלת את התמונה במקום הנכון , התמונה מגיעה למרכוז לפני הרשתית וכך נוצר אוביקט מרוח ומטושטש.
הרשתית כמובן היא האזור עם קולטני האור שמקבל את התמונה ומעבירה למרכז הראיה במוח. הליקוי יכול להיות משולב גם עם

עדשות מגע מעל גיל 40 – קריאה, מחשב וספורט

על גיל 40, בין אם את או אתה מרכיבים עדשות מגע לבין אם לאו, ישנם שינויים במנגנון הראיה.
המנגנון שמאפשר לנו להביט לעצמים קרובים ״להתפקס״, מתחיל להוות בעיה.

בגיל צעיר אנחנו יכולים להביט על כתב קטן גם ממרחק קצרצר של 5 ס״מ.

אם תנסו לעשות זאת בגיל 45

שאלו או בקשו ואנו נשיב

עין עצלה – מדריך-ילדים ומבוגרים

עין עצלה מאמר מדריך

עין עצלה היא עין בעלת ראיה פחותה שנובעת מהתפתחות לא מושלמת של מרכז הראיה בגילאי ינקות וילדות מוקדמת.בד״כ בעין אחת אך ישנם מקרים שבשתי העיניים.

התופעה מהווה את אחד מהגורמים הנפוצים ביותר לראיה מטושטשת אצל ילדים וחוסר טיפול עלול להוביל למצב בו הראיה נפגמת ללא יכולת תיקון.

תוכן עניינים

מה הם הגורמים להתפתחות עין עצלה/אמבליופיה?

והאם אני יכול להשפיע על הסיכוי של ילדי לפתח עין עצלה?

כמו חלקים אחרים בגוף גם מרכז הראיה במוח- החלק שאחראי על פיענוח התמונה שמגיעה מהעין – זקוק למספר נתונים על מנת להתפתח כראוי.

שלושת החודשים הראשונים של התינוק חשובים מאוד להתפתחות. חסימה של תמונה מאחת העיניים תגרום לעיתים לנזק בלתי הפיך למרכז הראיה, שזקוק לגירוי מלא עם תמונה ברורה ומלאה.ישנם מקרים לדוגמא בהם נולד התינוק עם ירוד (קטרקט). התמונה שעוברת למרכז הראיה מטושטשת ולא מאפשרת התפתחות תקינה.

המשך ההתפתחות פרוסה בדרך כלל על שבע השנים הראשונות של הילד.פזילה, טשטוש עקב צורך במשקפיים או כל גורם אחר שמפריע לתמונה חדה להגיע למוח פוגם לאט לאט במרכז הראיה.בשלב מסוים, לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור. גם אם מבנה העין תקין או גם אם ניתנים משקפיים התמונה לא מתורגמת בצורה יעילה במוח והתוצאה היא עין עצלה.

אין ניתן לבצע איבחון מוקדם לעין עצלה?

ומה התפקיד שלכם?

מערכת הבריאות בארץ מודעת לבעיה וכל תינוק עובר סידרת בדיקות בבית החולים ואחר כך במרכזי טיפת חלב על מנת לאבחן בעיה ולטפל בה בזמן. הבדיקות הן בדרך כלל לאחר הלידה, בגיל חצי שנה עד שנה וסביב גיל שלוש.

ישנם מקרים בהם מתפספס האבחון. או שלא נעשה מסיבות כאלה או אחרות. יש צורך לשים לב אם הילד פוזל, נמנע משימוש בעין אחת, מראה סימנים של ראיה לא ברורה.בד״כ ילד עם עין בעיתית יתנגד לכיסוי העין הטובה וינסה לראות בעין הטובה בכל מחיר. זהו מבחן כיסוי פשוט שנועד לאבחן אם יש עין בעיתית.

אם יש חשד פנו לקופת חולים וקבלו תור לרופא העיניים.

הטיפול בעין עצלה אצל ילדים

אתם בטח רוצים גם לדעת אם יש גם טיפול למבוגרים..תכף נגיע לזה.

הטיפול היעיל ביותר באמבליופיה הוא כיסוי העין הטובה עם רטיה לפרקי זמן קצרים עד ארוכים. הכיסוי מכריח שימוש בעין הפחות טובה ומרכז הראיה מתחיל לתפקד.ככל שהאבחון מוקדם יותר והטיפול מוקדם יותר ניתן להגיע לתוצאות צטובות יותר ולעיתים לפיתרון מוחלט של הבעיה. מגיל מסויים והלאה אין יותר השפעה על מרכז הראיה ומה שהוא הרוויח עד אז נשאר לכל החיים.לעיתים רחוקות ינתן טיפול עם טיפות שמטשטשות את העין התקינה. בעיקר אצל מקרים של אמבליופיה קלה.

מה הטיפול אצל מבוגרים?

מבוגרים עם ״עין עצלה״ לא יוכלו להגיע ראיה 6/6. מרכז הראיה סיים את התפתחותו ואי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור.למרות זאת, לעיתים, אבחון וטיפול נכון עם משקפיים מאוזנות בצורה אופטימלית יועילו וישפרו את התפקוד הדו עיני, את ראית העומק והשדה של המטופל.התאמה טובה של משקפיים או עדשות מגע דורשת מיומנות והבנה של המצב. המטרה היא בסופו של דבר לא לפתור את הבעיה כי זה לא אפשרי, אלא למקסם את הראיה ובעיקר את נוחות הראיה ובה בשעה להפחית עיפות, כאבי ראש ותופעות אחרות שנובעות ממערכת ראיה לא תקינה.

אז .. עד כמה זה נפוץ באמת? המגזין ALL ABOUT VISION מעריך במאמר הזה שהתופעה נפוצה ברמה כזו או אחרת אצל 2-3 אחוזים מהאוכלוסיה בארצות הברית ואני מניח שאצלנו המצב דומה.

ונעבור לכמה שאלות נפוצות שאני נתקל בהן בהקשר לנושא

מדוע אי אפשר לפתור את הבעיה עם משקפיים?

דמו לעצמכם אדם שרואה 6/6 מושלם. שימו אותו מול חלון זכוכית וכסו אותו באדים. האם משקפיים יעזרו לו לראות? בוודאי שלא.

הבעיה איננה בעין , יש גורם אחר שמטשטש. באותה מידה משקפיים לא יפתרו עין עצלה- מרכז הראיה במוח לא יוכל לתרגם את התמונה במאה אחוז.למרות זאת, אין ספק שגם עין אמבליופית יכולה להיות זקוקה למשקפיים שיביאו לשיפור רב בחדות.התאמה נכונה תתן תוצאה אופטימלית.

האם מצב העין מידרדר עם השנים?

מרכז הראיה במוח מסיים את ההתפתחות שלו בגיל – 6-8 בד״כ. ולכן כל שינוי במצב העין לא יגרום להרעה במרכז הראיה. לעיתים כמו כל אדם, יש צורך במשקפיים. אבל זה לא אומר שהעין הפכה לעצלה יותר.

נהיגה עם עין עצלה

ברוב כלי הרכב הפרטיים יש צורך בראיה של 6/12 לפחות רק באחת מהעיניים. אם יש גם פזילה בד״כ תידרש מראה נוספת באוטו.נהיגה ברכב ציבורי, רכב כבד, רכבי הצלה ורכבים מיוחדים דורשת ראיה של 6/12 לפחות בשתי העיניים.אם העין לא מגיעה לראיה טובה מ 6/15 גם עם משקפיים, לא יינתן רשיון נהיגה לסוג זה של רכבים.

מה עושים אם הילד מתנגד לשים רטיה והאם יש שיטות נוספות?

אין ספק שעין מכוסה עלולה לגרום לחוסר נוחות פיזית וחברתית לעיתים. כיום ניתן להשיג כיסויי עיניים יפים ונוחים. יש להתעקש על ההוראות שנתן הרופא. טיפול יעיל עלול לפתור בעייה לכל החיים והתעקשות היא הדרך !

מספר שיטות נוסו במשך השנים ונתנו תוצאות טובות ברמה כזו או אחרת. עדיין-כל המחקרים נותנים עדיפות מוחלטת לכיסוי העין הטובה עם רטיות.

מה יכול לגרום לשתי עיניים עצלות?

זהו מקרה נדיר. חשיפה לתמונה מטושטשת בשתי העיניים תיווצר בד״כ עם צילינדר גבוה, שלא טופל בזמן עם משקפיים. העיניים יקבלו תמונה מעוותת ומרכז הראיה לא יקבל גירוי ראייתי מושלם.

שירות צבאי עם אמבליופיה

למקצועות יחודיים, יש צורך בשתי עיניים תקינות. אמבליופיה ברמה מובהקת לא תאפשר שרות ביחידות שדורשות ראיה טובה. רוב המקצועות מאפשרים שרות גם עם ליקוי ראיה סביר ובוודאי שעם משקפיים.

מעוניינים באבחון או בעזרה וייעוץ לעין עצלה?

קבעו פגישת ייעוץ עם אחד מהאופטומטריסטים שלנו
תשאלו.. תגיבו או בקשו בקשה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *